4.43/5 (40)

Blockchain Yapay Zekayı Daha Akıllı Hale Getirecek

Bitcoin gibi kripto para birimleri hakkında hükümetlerden, bankalardan ve bireylerden farklı yorumları çok fazla duyduk. Bu kripto paraları doğuran teknoloji olan Blockchain teknolojisi de yapay zekayı (AI) daha demokratik bir hale getiriyor.

Her büyüklükteki işletmeler için yakında, Amazon gibi dev perakendecilerin bulunduğu kişiselleştirilmiş sistemleri son kullanıcılara sunabileceği bir teknoloji doğuyor.

İlk kez bir mahalle bakkalına gittiğinizi ve bakkal hemen size zevkinize uyan ve ihtiyacınız olan ürünleri gösterdiğini düşünün. Bu durumu şimdilerde AI’in (Artificial intelligence –  Yapay Zeka) vaat ettiği sezgisel deneyime benzetebiliriz. Küçük işletmelerin bunu uygulamasının önündeki en büyük  zorluk, AI sistemlerinin maliyetidir ancak bu sistemler gittikçe daha uygun ve erişilebilir hale gelmektedir. Tabi konu maliyetle bitmiyor. Küçük işletmeler için diğer aşılması gereken sorun ise, bu sistemlere yeteri kadar güç sağlamak yani müşteriler hakkında yeterince yüksek kaliteli verilere erişilememesi.

Birkaç perakendeci, müşterilerini birden çok kanal ve cihaz aracılığı ile tanıyabilir ve genellikle müşterilerin hangi ürünleri satın almak istediklerini tam olarak anlamayan üçüncü taraf davranışsal verilere güvenir. Üstelik çoğu perakendeci, mevcut AI sistemleri ile müşterilerinin satın alımlarının sadece küçük bir bölümünü tespit edebiliyor.

Bu yüzden Blockchain teknolojisi çok fonksiyona sahiptir. Temel yeniliği, açık kaynak kodlu ve merkezi olmayan, ancak gizlilik üzerine sıkı denetimler içeren bir veri tabanı oluşturmasıdır. Alışveriş yapanlar, satın aldıkları ürünlerle ilgili verdikleri verilere katkıda bulunmak için, hem tüketicilerin hem de perakendecilerin gizliliğini koruyan bir Blockchain defterine, katkıda bulundukları tüm mağazaları yetkilendirebilir. Ve bu konuda da bilgi hırsızlığı gibi bir konuda dert edinmesine gerek yoktur.

Mevcut sistemlerde küçük işletmeler zorlanıyor

Bir mahalle dükkanı, birkaç mağaza ve bir e-ticaret sitesi ile bir ayakkabı butiği, en düşük fiyata geniş ürün seçeneği sunacak hacme sahip olamaz. Ancak yüksek kaliteli markaların ürünlerini seçkin müşteri gruplarına satabilirler.

Bugün bile, Amazon gibi şirketler için AI sistemleri müşterilerine: Şu anda “Siyah kokteyl elbisesini satın aldınız, buna kıyafete yakışan kırmızı ayakkabılara ihtiyacınız yok mu?” gibi önerileriyle birlikte, butik perakendecilerin rekabette kalmasını zorlaştırıyor. Büyük mağazalar gün geçtikçe bu kişiselleştirilmiş bilgileri artırmanın yollarına bakıyorlar.

Alışveriş yapan bir butik, alışverişin tüm detaylarını kaydetmişse, farklı bir mağazada satın alınmış olsa bile, ayakkabı butiği ile eşleşen önerileri hakkında bir e-posta gönderebilir. Ve fiziksel mağazada, satış temsilcisi bir mobil uygulamayı tarayabilir ve onları en iyi tamamlayan ürünler önermek için müşterilerin mevcut kıyafetlerinin resimlerini görebilir. Müşterinin haberi olmadan önceki satın alımlarından gardırobu hakkında bilgi sahibi olabilir.

Facebook ne kadar güvenilir?

Ama tüm bu organizasyonların topladığı veriler ürkütücü olabiliyor. Örneğin yakın zamanda ortaya çıkan Facebook’taki kişisel verilerin kullanıcılardan habersiz kullanımlar için nasıl sömürüldüğünü duyuyoruz ve birey olarak satın aldığımız her şeyi listeleyen dev bir veri tabanına güvenimiz sarsılıyor, güvensizlik başlıyor. Fakat Blockchain teknolojisi merkezi olmayan bir sistem olduğu için veriler tek bir yerde depolanmaz ve izniniz olmadan asla kullanılamaz.

Her bir müşteri, satın alma verilerinin zincirine eklenmesini onaylar. Ve her alışverişçi, başkalarının bu verileri görüntülemesine izin veren dijital anahtarı ile erişimi kontrol eder. Aslında, perakendeciler asla verilere doğrudan erişemeyecekler, ancak AI motorları alışveriş yapanların profiline ve satın alma geçmiş verilerine geçici olarak erişebiliyor ve daha sonra gerçek zamanlı olarak daha iyi ürün önerileri ve ödüller sağlamak için bu verileri bir perakendecinin envanteriyle birleştirebiliyorlardı.

Daha kişiselleştirilmiş öneriler almak için istekli olduğunuzda verilerinize erişime izin vererek bunu yapabileceksiniz.  Aksi halde verileriniz gizli kalabilir. Bu tür tüketici merkezli sistem, makine öğrenim sistemlerini geliştiren başka bir veri akışı da oluşturabilir: nihai geri bildirim döngüsü.

Değiştirilemez Kayıtlar

Tabii ki, bireysel perakendeci sistemleri de hali hazırda geribildirimler talep etmektedir, fakat Blockchain yaklaşımı daha eksiksiz bir veri setine izin vermektedir. AI uygulamaları için Blockchain veri tabanlarının kullanılmasının başka bir ince noktası daha vardır: Blockchain değişmezdir. Yönlendirme ve reklam amaçlı veriler üzerinde oynama yapılamaz. Bu durum AI modellerinin her bir veri öğesinin kaynağına erişebileceği ve güvenebileceği anlamına gelir. Bir veri kaynağının güvenilmez olduğu ortaya çıkarsa, o kaynaktan gelen tüm veriler izlenebilir ve kaldırılabilir.

Blockchain Yapay Zeka işbirliği kaçınılmaz ve gerekli. Blockchain ile çok daha fazla faydalı olacak AI sistemleri için yeni bir çağa giriyoruz. Bu endüstri hayatımızı daha zengin, daha güvenli ve daha uygun hale getiren AI sistemlerinin patlamasına yol açacak.

Lütfen bu makaleyi değerlendirin

Yorum bırakın

android-chrome-256x256

Bitcoin Bülten

Haber ve gelişmeler için üye olun